Sunday, August 8, 2010

ZZR 250 dengan ekzos undertail?

Saya memang suka sangat motosikal dengan ekzos undertail. Selain nampak sporty, mudah mencelah-celah dalam kesesakan lalulintas. Pergi balik kerja melalui Bandar Sunway memang tension sket. Selalu jem tak leh nak gerak langsung walau pun anda menunggang motosikal, setiap kali pada masa puncak (masa orang pergi dan balik kerja). Naik kapcai ngan skuter ada harapan lagi, naik ZZR memang kena tunggu la selalunya. Bila banyak mencelah, ekzos selalu tersangkut kat bumper kereta. Marah orang walau pun keretanya Proton Saga 1st model yang nak luruh bumper, mungkin takut bumper dia luruh sungguh la kot.

Disebabkan minat sangat, saya pun beli ekzos CBR600RR terpakai. Itu pun lepas setahun baru mulakan projek ekzos undertail ni. Tak habis fikir camner nak membuatnya.





Dengan semangat dan keyakinan yang tinggi saya mulakan modifikasi undertail ni. Amat sukar kerana perlu ubah sub frame dan buang sistem unitrak monoshock. Dengan semangat Malaysia Boleh, saya yakin memang boleh. Ambil masa 2 hari nak siapkan modifikasi frame, monoshock dan ekzos ni.

Pemotongan subframe dan ekzos...


Setelah bertungkus lumus selama 2 hari, inilah hasilnya...




Ubahsuai air filter dari jenis untuk enjin Mitsubishi MIVEC. Potong dua dan tampal dengan fiberglass... menjadi plak tu...

1 comment: